Gotowanie na parze, dlaczego jest zdrowe?

No Comments
warzywa

Dietetycy oraz inne osoby, które zajmują się zdrowym odżywianiem często powtarzają, że najzdrowiej jest gotować na parze. Czym różni się ta metoda od smażenia oraz dlaczego jest taka zdrowa?

Kiedy gotujemy na parze nasze składniki nie mają kontaktu z żadnym tłuszczem, smalcem czy też masłem. Oznacza to więc, że wraz z warzywami do naszego organizmu nie dostają się tłuszcze, na które niekoniecznie mamy ochotę. To także przez te tłuszcze czujemy się ciężko po posiłku i mamy problemy z trawieniem. Dodatkowo podczas smażenia dochodzi do utleniania tłuszczów, doprowadzając wytwarzania się szkodliwych dla organizmu związków. Potrawy gotowane na parze nie mają także kontaktu z wodą. Podczas tradycyjnego gotowania potraw dochodzi do wygotowania większości witamin i minerałów z gotowanych składników. Dla porównania gotowane produkty w wodzie tracą nawet do 70% witaminy C. Kiedy gotujemy na parze ubytki owej witaminy sięgają najwyżej 40%. Nasze organizmy na pewno odczują różnicę już po niedługim czasie spożywania potraw gotowanych na parze.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Gotując na parze oszczędzamy czas. Przy dobrze dobranych naczyniach składniki o wiele szybciej są gotowe. Mają także więcej smaku, ponieważ podczas przyrządzania nie tracą swoich cennych właściwości. Mięso nie jest przesiąknięte tłuszczem tylko jest pełne swojego naturalnego smaku i soczystości. Gotowane na parze potrawy różnią się także estetyką. Potrawy mają naturalniejsze i pełniejsze kolory. Po posiłku ugotowanym na parze jest także mniej sprzątania. Kiedy smażymy na patelni i nie przykryjemy dania tłuszcz w przeciągu kilku chwil poryje wszystko (nie mówiąc już o małych i bolesnych kropli, które trafią właśnie w nas). Gotowanie na parze jest także bardzo proste. W gotowanych składnikach nie trzeba co chwilę mieszać ani przekładać. Wystarczy nastawić i co jakiś czas sprawdzać poziom wody (nie powinno jej być za mało, ponieważ może wtedy za szybko wyparować ani za dużo – tak aby składniki potrawy nie maczały się w niej).

Samo zdrowie

Oczywiście zalety gotowania na parze na pewno docenią osoby na diecie, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz mamy początkujących smakoszy, o których dietę powinno się zadbać w szczególny sposób. Właśnie dzięki takiemu odżywianiu minimalizują tłuszcze, które dostają się do organizmu. Jedząc potrawy gotowane na parze dostarczamy organizmowi lekkostrawne, pyszne posiłki, które w dodatku są pełne wartości odżywczych. Najeść można się dokładnie taką samą ilością pożywienia przygotowanego na parze jak i smażonymi czy też gotowanymi jednak to właśnie te przyrządzone na parze zapewnią nam najwięcej witamin oraz składników mineralnych, które potrzebujemy aby prawidłowo funkcjonować i świetnie wyglądać.

Są także osoby, które twierdzą, że potrawy gotowane na parze nie mają smaku. Jednak wszystko jest kwestią odpowiedniego przyprawienia. Smażone potrawy bez przypraw (często sztucznych oraz szkodliwych dla zdrowia) także byłyby tak samo oceniane. Warto więc potrawy przyprawiać jednak zdrowo, a więc ziołami. Wszystko jest kwestią przyzwyczajenia więc nie zniechęcajmy się już po pierwszym posiłku.

 

Zobacz więcej 

 

Categories: Zdrowe ciało

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *