Jak kawa wpływa na samopoczucie z samego rana?

No Comments
poranna kawa

Kawa to bardzo popularny, gorący napój produkowany z palonych ziaren kawy, zawierający kofeinę, która stymuluje układ nerwowy, serce i mięśnie. Po wypiciu kawy kofeina wchodzi do krwiobiegu dość szybko, może to potrwać zaledwie 10 minut zanim poczujesz pierwsze efekty, a następnie trafia do mózgu, gdzie działa jako stymulant. Jaki ma wpływ na nasz organizm?

Dlaczego kawa działa pobudzająco?

Jedną z najlepszych rzeczy w piciu kawy jest to, że nie tylko może ona pomóc ci zachować czujność, ale ma również zdolność wpływania na twój nastrój poprzez zwiększanie poziomu chemicznej dopaminy w naszych mózgach. W przeniknięciu do systemu nerwowego, kofeina może mieć również wpływ na żołądek i zwiększyć ilość kwasu, co dla niektórych osób może być przyczyną zgagi i rozstroju żołądka. Przyczyną zwiększonego oddawania moczu po wypiciu kawy jest to, że kofeina nie jest przechowywana w naszych ciałach, lecz jest przetwarzana przez nasze wątroby i wydalana z moczem.

Pierwszą rzeczą, którą należy sobie uświadomić badając wpływ kawy na poranne pobudzenie, jest to, że część naturalnego zmęczenia pochodzi od molekuły zwanej adenozyną, która jest wytwarzana przez ciało. Podczas snu koncentracja adenozyny zmniejsza się a organizm stopniowo przechodzi w stan czuwania. Im więcej adenozyny wytwarzasz, tym głębiej i dłużej śpisz.

 

Poranna kawa a komórki w ciele

Poranna kawa jest w stanie porwać ten proces, ponieważ kofeina przypomina komórkom mózgowym komórki podobne do adenozyny. Z powodu podobnego kształtu kofeina może wiązać się z receptorami adenozyny w twoim mózgu. Gdy kofeina jest już zablokowana w prawidłowym miejscu występowania adenozyny, adenozyna nie może się utrzymać, co zapobiega jej gromadzeniu się i zasypianiu. Bez cząsteczek, które zwykle wywołują wyczerpanie nasze naturalne stymulanty działają nienaturalnie. W wyniku tego procesu czujesz się przytomny – przynajmniej na chwilę. Ale stan ten szybko się kończy a twój mózg szybko dostosowuje się do porannych kofeinowych sztuczek.

Kiedy adenozyna jest nieustannie blokowana przed wiązaniem z jej receptorami, twoje ciało ostatecznie tworzy więcej receptorów, co oznacza, że potrzebujesz jeszcze więcej kofeiny, aby je połączyć. Może to sprawić, że pobudzające działanie kawy stanie się coraz mniejsze i sprawi, że będziesz potrzebował coraz więcej kofeiny, aby wywołać stan pobudzenia.

Uzależnienie od kawy?

Kiedy spróbujesz przestać pić kawę lub w znaczącym stopniu ograniczyć jej codzienne spożycie możesz doświadczyć pewnych symptomów odstawienia i poczuć się bardziej zmęczonym niż przed wypiciem kawy.

Kofeina nie tylko blokuje adenozynę. Może także podnieść poziom adrenaliny i poprawić nastrój, dokładnie to samo robi kokaina, tyle tylko że w znacznie większym stopniu.

Istnieje wiele korzyści zdrowotnych związanych z piciem kawy, oprócz tego, że jest ona stymulantem – pomaganie mięśniom szybciej regenerować się po treningu, pomaga zmniejszyć uszkodzenia wątroby spowodowane nadmiernym piciem alkoholu a także potencjalnie zmniejszyć ryzyko raka wątroby o 15 procent.

Popularne ekspresy do kawy

Zobacz więcej 

Categories: Zdrowe ciało

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *